myskväll

Johan fick ledigt i helgen då jag o Quiz var i Vännäsby på träning:-) Det var nog bra för Johan få fundera på övningarna vi tränat hela veckan i lugn o ro. Ikväll så umgicks vi i stallet och myste:-) blev putsning och flätning i vanlig ordning, och nu börjar Johan bli van att jag står på stolen bredvid honom och flätar, så han står och halvsover. Samtidig så är det en nyttig övning, då jag passar på att hänga och klänga på honom, över ryggen och halsen:-) och han lär sig att slappna av trots jag står högt och är över honom.
Quiz var jätteduktig på kursen i helgen, jag var mer än nöjd:-) Hon är så samarbetsvillig och lyhörd på träningarna och därför går det så bra att lära henne nya övningar, det känns som att hon också tycker det är roligt:-) Ikväll så tog vi en skritttur i skogen och bara tog det lugnt.
Lovisa och Miramis kände för att träna på volten i lina, så vi fokuserade på att gå i form och att få energin bakifrån och framåt i hästen. Tränade på att få bra i gångsättningar från halt, skritt, trav och till sist galopp. Sedan att i varje gångart få energin framåt och få med sig baken, även få en lagom intensitet i gångarten och att Miramis kunde jobba på ett tag i samma takt tills Lovisa saktade in. Miramis svarade riktigt bra på hjälperna efter en stund och fokus var ju även på att inte "tjata" med hjälperna utan att använda dem en gång och visa hästen att man menar nåt vid varje hjälp.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0